Gottfried Wagner o antisemitismu svého pradědečka Richarda

V židovském týdeníku Newsletter Tachless s datem 19. 7. 2013 vyšel rozhovor s hudebním historikem a multimediálním režisérem Gottfriedem Wagnerem, pravnukem slavného skladatele, jehož dvousté výročí narození se letos oslavovalo. Wagner se jako jediný z rodiny Wagnerů distancoval od antisemitismu a nacistické minulosti svých příbuzných (jeho babička Winfred byla osobní přítelkyní Adolfa Hitlera a jeho otec Wolfgang se netajil sympatiemi s nacismem). Nedávno mu vyšla kniha Richard Wagner – Ein Minenfeld (R.W. – minové pole). V rozhovoru říká, že nelze zamlčovat stinné stránky Wagnerovy tvorby, jeho nenávist vůči ženám, rasismus a utváření kultu sama sebe. To se projevuje nejen v jeho pamfletech, časopisu Bayreuther Blätter, který vydával, ale i v jeho velkých operách, například ve stigmatizaci Židů v postavách ošklivých a chamtivých trpaslíků Mima a Albericha v Prstenu Nibelungů. Alberich, který si chce podrobit celý svět, představuje podle Adorna příznačný negativní židovský stereotyp. Wagner difamoval nejen Mendelssohna-Bartholdyho, ale i dalšího německožidovského skladatele Giacoma Meyerbeera, který ho podporoval v jeho pařížských letech a bez jehož pomoci by nemohly být uvedeny opery Rienzi a Bludný Holanďan. Celým svým dílem mobilizoval reakční, šovinistické a antisemitské kruhy v Evropě. Podle Richarda Wagnera je německá kultura „verjudet“, prosáklá židovstvím, Židé nejsou schopni vytvořit původní hodnoty, jen dovedně imitují, parazitují a profitují. Wagner tak razil kulturně politické směřování, které bylo pro Německo v příštích desetiletích fatální. Je příznačné, že v dřívějších dobách se němečtí politici jako Schmidt nebo Kohl odmítali účastnit bayreuthských wagnerovských slavností, zatímco dnes se na nich ukazují, protože je to mediálně významná událost.

Často se opakuje (např. na české wikipedii), že Wagnerova díla byla nacisty a Hitlerem zneužita. Gottfried Wagner proti tomu tvrdí, že nacisté jen kontinuálně pokračovali ve Wagnerově pangermánství a rasistickém antisemitismu. Wagnerův odkaz je podle něho stále využíván k šíření agresivního rasismu, kultu vraždění atp., viz např. jeho hudba („jízda valkýr“) v Coppolově kultovním filmu o vietnamské válce Apocalypse Now (1979). Proto se Gottfried Wagner v mládí vzbouřil proti své rodině, věnoval se židovské kultuře, studiu antisemitismu a působil v Izraeli.

Téma Wagnerova antisemitismu je aktuální také u nás. Nedávno se mu věnovalo symposium, jež pořádalo Pražské centrum židovských studií. Kromě toho Wagner svým spiskem o židovství v hudbě (Das Judentum in der Musik) ovlivnil Jana Nerudu, který v pamfletu Pro strach židovský převzal velkou část wagnerovských antisemitských argumentů. Obhajobu Wagnerova antisemitismu najde ostatně každý, kdo na internetu zadá „Wagner“ a „antisemitismus“.

-jh-

Úvod > Aktuality > Aktuality > Gottfried Wagner o antisemitismu svého pradědečka Richarda