Lisa Peschel

lisa_peschel@yahoo.com

Badatelské zaměření

české divadlo 20. století, divadlo v terezínském ghettu, oralní historie kulturního života terezínského ghetta, středoevropské divadlo druhé poloviny 18. století

Studium

2009
PhDr. prací The Prosthetic Life: Theatrical Performance, Survivor Testimony and the Terezín Ghetto, 1941‒1963
2001/09
obory divadlo a dějiny na University of Minnesota

Stipendia, ocenění, granty

2012
Worldwide Universities Network Staff Research Mobility Award
2011
The Defiant Requiem Foundation, na představení divadelní hry Why We Laugh: A Terezín Cabaret
2009
Memorial Foundation for Jewish Culture, na edici překladů her z terezínského ghetta do angličtiny
Adalbert Stifter Foundation na edici překladů her z terezínského ghetta do angličtiny
American Council of Learned Societies East European Studies Program Travel Grant
2007
Zukunftsfonds der Republik Österreich na česko-německou edici her z terezínského ghetta
Alexander Dubček Fund grant na výzkum ve střední Evropě
2006
Shevlin Doctoral Dissertation Fellowship
2004/05
Fulbright Grant na výzkum v České republice

Zaměstnání

2011
Lecturer, Department of Theatre, Film and Television, University of York, UK
2010/11
Alan M. Stroock Fellow for Advanced Research in Judaica, Center for Jewish Studies, Harvard University
2009
Charles H. Revson Fellow, Center for Advanced Holocaust Studies, United States Holocaust Memorial Museum, Washington, DC

Členství

American Society for Theatre Research
Association for Theatre in Higher Education
International Federation for Theatre Research
Performance Studies international
Mid-America Theatre Conference
Czechoslovak Studies Association
Dramatists Guild of America

Výběrová bibliografie

Edice

Divadelní texty z terezínského ghetta / Theatertexte aus dem Ghetto Theresienstadt), 1941–1945 (Prague: Akropolis, 2008).

Články

„Against a Uniform Definition of Jewishness: Three Cabarets from the Theresienstadt Ghetto.“ In: Alltag im Holocaust: Jüdisches Leben im Großdeutschen Reich 1941–1945. Edd. Andrea Löw, Doris Bergen, Anna Hájková. München, Oldenbourg 2013, 167–178.

„‚A Joyful Act of Worship‘: Survivor Testimony on Czech Culture in the Terezín Ghetto and Postwar Reintegration in Czechoslovakia, 1945–48.“ Holocaust and Genocide Studies 26.2 (Fall 2012): 209–228.

„‚Structures of Feeling“ as Methodology and the Re-emergence of Holocaust Survivor Testimony in 1960s Czechoslovakia.“ Journal of Dramatic Theory and Criticism 26.2 (Spring 2012): 161–172.

„Voices from the Edge of the Abyss: Theatrical Texts from the Terezín Ghetto.“ Teatron: An Israeli Quarterly for Contemporary Theatre 26 (Winter 2009): 58–63.

„Risking Representation: Performing the Terezín Ghetto in the Czech Republic.“ Theatre Topics 18.2 (2008): 161–182. Co-authored with Alan Sikes.

„The Devil and Brezhnev’s Eyebrows: Czechoslovakian ‚Anti-Fascist‘ Theater in 1968,“ in Theatre and Performance in Eastern Europe: The Changing Scene, ed. Dennis Barnett and Arthur Skelton (Lanham, MD: Scarecrow Press, 2008), 97–105.

„The Law of What Can Be Said: The Archive and Theatrical Performance in the Terezín Ghetto,“ in Literature of Concentration Camps, ed. Colman Hogan and Marta Marin (Cambridge, UK: Cambridge Scholar Publishing, 2007), 366–383.

Podrobnější bibliografie.

Úvod > Lidé > Lisa Peschel